شرکت دانش بنیان تامین آتیه سلامت البرز
عوامل میکروبیولوژی در مواد غذایی خام و پخته

میکروبیولوژی مواد غذایی در واقع علم مطالعه میکروارگانیسم هایی است که غذا را آلوده می کنند یا برای تولید غذا استفاده می شوند. عوامل بیماری زا، اگر در غذا وجود داشته باشند، ممکن است باعث بیماری شوند (به ویژه اگر غذا به درستی پخته یا نگهداری نشده باشد). اما گاهی اوقات از میکروارگانیسم‌های خاصی برای تولید غذاهای تخمیری مانند پنیر، ماست و نان استفاده می‌شود و نقش مفیدی در تولید غذا دارند. می توان گفت که ایمنی مواد غذایی تمرکز اصلی در شاخه میکروبیولوژی مواد غذایی است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که کدام موجودات بیشتر در میکروبیولوژی مواد غذایی مورد مطالعه قرار گرفته اند. پس با ما همراه باشید.

عوامل میکروبیولوژی در مواد غذایی خام و پخته

میکروبیولوژی، مطالعه ریزاندامگانی است که تک‌سلولی، چندسلولی یا بی‌سلولی هستند. میکروبیولوژی، دربرگیرنده چند زیرشاخه همچون: ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی، آغازیان‌شناسی، قارچ‌شناسی، ایمنی‌شناسی و انگل‌شناسی است.

ریزاندامگان یوکاریوتی دارای اندامک‌های غشادارند که شامل قارچ‌ها و آغازیان می‌شوند؛ در حالی که همه پروکاریوتها ریزاندامند؛ اما تمایزشان با دیگر موارد مذکور در نداشتن غشا بوده و جاندارانی همچون باکتری‌ها و باستانیان (آرکی‌ها) را دربرمی‌گیرند. میکروبیولوژیست‌ها به‌طور سنتی به کشت، رنگ‌آمیزی و ریزبینی (میکروسکوپی) در مطالعاتشان تکیه می‌کنند؛ با این حال، کمتر از ۱٪ از ریزاندامگان موجود در محیط‌های معمولی را می‌توان با ابزارهای کنونی به صورت ایزوله (جدا از محیط) کشت کرد.[۷] میکروبیولوژیست‌ها اغلب به ابزارهای زیست‌شناسی ملکولی، همچون شناسایی بر اساس توالی یابی DNA تکیه می‌کنند؛ مانند توالی ژنی 16S rRNA که جهت شناسایی باکتریایی به‌کار می‌رود.

ویروسها به‌طور متغیر، به‌عنوان جاندار در نظر گرفته شده‌اند (توافق نظر کلی وجود ندارد) به گونه‌ای که توسط برخی به عنوان جانداران ساده و توسط برخی دیگر به عنوان ملکولهای پیچیده در نظر گرفته شده‌اند. پریونها هرگز به عنوان ریزاندامگان در نظر گرفته نشده، و توسط ویروس‌شناسان مطالعه می‌شوند. در گذشته، اثرات بالینی پریون ناشی از عفونت ویروسی فرض می‌شد؛ اما ویروس‌شناسان پس از پژوهش متوجه شدند که «پروتئین‌های عفونی» دلیل چنین بیماری‌هایی هستند.

وجود ریزاندامگان، قرن‌ها پیش از آنکه برای نخستین بار مشاهده گردند، پیش‌بینی شده بودند؛ برای مثال، جینز در هند و مارکوس ترنتیوس وارو در روم باستان جزو چنین پیش‌بینی‌کنندگانی بودند. نخستین مشاهدات میکروسکوپی ثبت‌شده، اجسام بارورکننده کپک‌ها بودند که توسط رابرت هوک در ۱۶۶۶ ثبت شد؛ اما احتمالاً این کشیش، آتاناسیوس کیرشه بود که به گفته خودش آن‌ها را برای نخستین بار در شیر و مواد فاسد شده در سال ۱۶۵۸ مشاهده کرده بود. آنتونی فان لیوونهوک را «پدر میکروسکوپی» به‌شمار می‌آورند؛ زیرا ریزاندامگان میکروسکپی را در دهه ۱۶۷۰ با استفاده از میکروسکوپی که خودش طراحی کرده بود مشاهده کرد. میکروبیولوژیِ علمی در قرن ۱۹ میلادی از طریق کارهای لویی پاستور در زمینه میکروبیولوژی پزشکی توسعه و تکوین یافت.

منبع ویکی پیدیا

برای هماهنگی دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس : ۴۷۷۱۳۳۰-۰۹۹۲

۰۹۱۹-۶۹۷۷۵۲۲

۰۹۱۲-۳۶۵۳۱۱۵

۰۲۶-۳۶۵۶۰۵۸۶

اینستاگرام: labatieh

تلگرام : t.me/Atiehlab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *