شرکت دانش بنیان تامین آتیه سلامت البرز
بیماری های شایع در سگ ها و راه های درمان

آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی آتیه در نظر دارد جهت آشنایی هرچه بیشتر همراهان،مطالب آموزشی مربوط به حوزه کاری خود را ارائه دهد.

 انواع بیماری های سگ ها و راه های درمان

مقدمه

نگهداری حیوانات خانگی معمولا کار پسندیده‌ای است. شما با نگهداری این موجودات مکان و غذای آن‌ها را تامین می‌کنید. از طرفی نگه داشتن این حیوانات بامزه در منزل، روحیه شما را نیز بهتر می‌کند. مطالعات نشان داده اند که نگهداری حیوانات خانگی می‌تواند باعث درمان بسیاری از بیماری‌های روحی نظیر افسردگی شود. اما نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه می‌تواند پیامدهای منفی نیز داشته باشد. چه زمانی؟ زمانی که اطلاعات کمی در مورد بیماری‌های آن‌ها داشته باشید. این موضوع باعث آسیب زسیدن به خود حیوان و حتی درگیر شدن خودتان با بیماری شود. پس بهتر است اطلاعات خود را انواع بیماری سگ ها   و روش‌های تشخیص آن‌ها بیش‌تر کنید. حتی ممکن است گاهی برای رهایی از این بیماری‌ها مجبور شوید به متخصصین این امر مراجعه کنید. در این مطلب اطلاعاتی در مورد این بیماری‌ها ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید برای درمان بیماری‌های حیوانات خانگی خود و تشخیص نوع بیماری از کمک متخصصین ، دامپزشکان ماهر و آزمایشگاه دامپزشکی استفاده کنید.

سرطان در سگ و علل ابتلا به آن

سرطان در سگ
سرطان در سگ

سرطان نوعی بیماری در سگ هست که به طور متداول در سگهای با سنین بالا دیده میشودکه در آن سلول‌ها بصورت غیرقابل کنترل رشد می‌کنند، بافت‌های بدن رو از بین برده و می‌تواند به مناطق دیگری از بدن  ضربه بزند. درست مثل انسان‌ها، سگ ها هم انواع مختلف از سرطان را دارند. سرطان یک بیماری چند عاملی هست به این معنی که دلیل مشخصی ندارد ولی عوامل ارثی و محیطی می‌توانند باعث سرطان شود.

علائم: غده (خوش خیم یا بدخیم( * ورم * زخم‌هایی که دیر به دیر درمان می‌شوند و یا درمان نمی شوند *  بی‌حالی * بوی بد دهان * ترشحات غیرطبیعی از قسمت‌های مختلف بدن * کاهش وزن * از دست دادن ناگهانی تعادل * کاهش یا از دست دادن اشتها * مشکل در تنفس، ادرار یا مدفوع

پیشگیری :  عقیم کردن بعد از اولین دوره فحلی (سیکل) می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در سگ‌های ماده به صفر برساند و در سگ‌های نر عقیم کردن باعث پایین آمدن احتمال ابتلا به سرطان بیضه می شود.

درمان: جراحی * شیمی درمانی * پرتودرمانی

دیابت

دیابت
دیابت

درست مانند انسان‌ها، حیوانات خانگی هم در هنگامی که سنشان بالاتر می‌رود، درگیر دیابت می‌شوند. بیماری دیابت با ورزش و رژیم غذایی منظم قابل کنترل است. البته در صورتیکه پزشک معالج تشخیص دیابت بدهد این حیوانات خانگی نیاز به تزریق منظم انسولین دارند. دلایل ابتلای سگ‌ها به دیابت ژنتیک، چاقی، استرس و هیجان بیش از حد، التهاب لوزالمعده است. احتمال ابتلای سگ‌های بین 6الی 9 ساله بیشتر است و نژادهای تریر استرالیایی، اشناوزر مینیاتوری، کیش‌هاند، پودل و داشهوند خطر ابتلای بیشتری نسبت به بقیه نژادها دارند.

علائم : افزایش/کاهش اشتها * افزایش مصرف آب * کاهش وزن * افزایش ادرار * بی‎حالی * عفونت ادراری * استفراغ * آب مروارید یا کوری

پیشگیری: تمرین و ورزش روزانه * جلوگیری از چاقی و اضافه وزن  *  انتخاب رژیم غذایی مناسب

درمان: داروهای خوراکی *  رژیم غذایی پر فیبر *  تزریق انسولین

کرم قلب، بیماری کشنده و خطرناک در سگ

کرم قلب
کرم قلب

این بیماری توسط پشه گسترش یافته و در سگ‌ها بسیار شایع است و کاملاً قابل درمان است. این کرم‌ها از طریق نوعی پشه از حیوان به حیوان منتقل می‌شوند و برای زیاد شدن به یک کرم ماده و یک کرم نر نیاز دارند. این انگل می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کند. این بیماری سگ‌ها با آزمایش خون و چکاپ دوره ای حیوان توسط متخصص قابل تشخیص و درمان است. ‌

علائم: مشکل در تنفس *  سرفه *  استفراغ کاهش وزن و خستگی بیش از حد

پیشگیری: کرم‌قلب به راحتی با مصرف قرص‌هایی که معمولا به صورت ماهانه تجویز می‌شوند قابل پیشگیری است.

درمان: دارو های خوراکی

بیماری تنفسیِ کنل کاف یا سرفه در سگ

بیماری تنفسیِ کنل کاف
بیماری تنفسیِ کنل کاف

کنل کاف یه نوع بیماری عفونی سگ که باعث سرفه کردن و التهاب تارهای صوتی آن میشود. کنل کاف در واقع اصطلاحی برای توصیف مجموعه‌ای از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی که باعث التهاب تارهای صوتی سگ می‌شود. این ویروس به راحتی از طریق سرفه سگ انتشار پیدا می‌کند و مسری می باشد.

  علائم: سرفه خشک و مداوم در سگ * عق زدن * خلط کفی * تب * ترشحات بینی

پیشگیری: این ویروس می‌تواند از طریق ظرف غذا یا آب مشترک و یا حتی بازی کردن دو سگ باهم منتقل شود. سگ‌هایی که واکسینه نشدن بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

درمان: اگر سگ شما علائم کنل کاف رو داشت می‌تونید در کنار مراجعه به دامپزشک روش‌های زیر رو برای التیام موقت انجام دهید.سگ مبتلا رو از سگ‌های دیگه جدا کنید.بوخور یا بخار دوش می‌تواند مجرای تنفسی تحریک شده رو تسکین دهد. از قرار دادن سگ در معرض دود سیگار یا سایر دخانیات خودداری کنید.مطمئن شوید که سگ در محیطی بدون استرس استراحت می‌کند.

پاروو ویروس (Parvo virus)

پاروو ویروس
پاروو ویروس

یک نوع بیماری ویروسی سگ‌ها است که بسیار مسری است و اغلب در حیواناتی دیده می‌شود که واکسینه نشده اند. در دو نوع عفونت روده ای که با اسهال، استفراغ و بی اشتهایی و کاهش وزن حیوان همراه است که قابل درمان می‌باشد و با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری نیز می‌باشد و نوع دیگر آن گرفتگی عضلات قلبی است که منجر به مرگ می‌شود.

  علائم: بی حالی * استفراغ شدید * از دست دادن اشتها * اسهال خونی

پیشگیری: برای پیشگیری از پاروویروس  برنامه واکسیناسیون سگ ها را جدی بگیرید. اولین دوز آن در ۸ هفتگی به و دوز دوم در ۱۰ هفتگی و دوز سوم حدود ۱۶ هفتگی به سگ تزریق شود. واکسن‎های بعدی به صورت سالیانه به سگ تزریق می‌شوند. احتمال مبتلا شدن سگ به پاروویروس حتی بعد از واکسیناسیون هم وجود دارد اما بدن سگ در برابر آن قوی شده و خیلی راحت‌تر دوره‌ی ویروس رو طی می‌کند.

 درمان: تزریق واکسن

 ویروس هاری

ویروس هاری
ویروس هاری

هاری یک بیماری ویروسی است که مغز و نخاع تمام پستانداران، از جمله گربه‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها رو تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروسی که باعث این بیماری می‌شود یکی از خطرناکترین ویروس‌هایی  شناخته شده تا به امروز میباشد.  علت اصلی این بیماری اگرچه قابل پیشگیری میباشد ولی در صورت مبتلا شدن، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. هاری اغلب از طریق گاز از حیوان آلوده به حیوان دیگر منتقل می‌شود. این بیماری در فضای باز یا هرجا که سگ یا گربه واکسینه نشده وجود دارد می تواند شیوع یابد .

 علائم: تغییر در رفتار (بی قراری، دلهره و پرخاشگری( * گاز گرفتن یا پارس کردن * حمله کردن به حیوانات دیگر، انسان و حتی اشیا بی‌جان * لیس زدن یا گاز گرفتن محل گاز * تب * حساس شدن * پنهان شدن در محیط‌های تاریک * خوردن اشیای غیر معمول * فلج شدن عضلات گلو و فک * کف کردن دهان * فلج شدن پاهای عقب * از دست دادن اشتها * ضعف * تشنج * مرگ ناگهانی

پیشگیری : واکسیناسیون * جلوگیری از تماس با حیوانات وحشی

درمان: متاسفانه بعد از بروز علائم هیچ درمانی برای بهبود وجود ندارد

بیماری دیسپلازی مفصلی لگنی سگ ها

بیماری دیسپلازی
بیماری دیسپلازی
بیماری دیسپلازی
بیماری دیسپلازی

دیسپلازی نوعی بیماری استخوانی که باعث می‌شود کشکک مفصل لگن سگ دچار دررفتگی شود. این بیماری معمولا زمانی که هنوز سگ بالغ نشده در حدود ۴ ماهگی شروع می‌شود.

علائم: مقاومت در برابر فعالیت و دویدن * پهن و قوی شدن دست‌ها * احساس ضعف در پاهای عقب * درد در لگن          * ناتوانی در دویدن * کاهش سطح فعالیت * دشواری در راه رفتن

پیشگیری : رژیم غذای  صحیح* ثابت نگه داشتن وزن مناسب *  داشتن فعالیت روزمره

درمان: تنها راه درمان این بیماری عوض کردن مفصل و جایگزین کردن آن با فلز و پلاستیک از طریق جراحی میباشد.

دیستمپر

بیماری ديستمپر سگ‌ ها بيماری ويروسي، واگيردار و خطرناك است. اين ويروس به اعضاي مختلف بدن از جمله دستگاه ‌تنفس، دستگاه ‌گوارش، سيستم ‌عصبي‌ مركزي و همچنين بافت چشم حمله مي‌كند.

خوشبختانه به دليل کشف واكسن آن در سال 1950  اين بيماری به ندرت اتفاق مي‌افتد. با اين حال سگ‌هايي كه واكسيناسيون نشده اند (به خصوص توله‌سگ‌ها) مي‌تواند در معرض ريسك ابتلاء به ویروس ديستمپر باشند.

 علائم: ترشحات آبكي و سپس چركي از چشم‌ها و بيني * تشنج * چرخش به دور خود * كج شدن سر* لرزش عضلات * تلو تلو خوردن * فلجي در بخشي از اندام‌ها و يا فلجي كامل * ورم ملتحمه چشم 

پیشگیری: مطمئن شويد كه سگ‌تان دوره‌ي كامل واكسن خود را تمام كند زيرا يك امر حياتي براي جلوگيري از بيماری سگ‌هاست. بهداشت را رعايت كنيد، اگر ويروس ديستمپر روي سطوح وجود داشته باشد به راحتي  به وسيله مواد ضد‌عفوني كننده از بين مي‌رود. از ارتباط سگ‌تان با حيوانات آلوده و حيوانات حيات وحش جلوگيري كنيد.

درمان: در حال حاضر دارويي براي از بين بردن ويروس ديستمپر وجود ندارد. درمان‌هاي حمايتي و مراقب‌هاي ويژه از سگ مبتلا به ديستمبر بهترين راه براي بهبود شرايط حيوان است. روش مراقبت و داروهايي كه به حيوان داده مي‌شود بستگي به شدت علائم دارد.

کنه‌ها و کک‌ها

کنه‌ها و کک‌ها
کنه‌ها و کک‌ها

کنه‌ها و کک‌ها، با وجود اینکه بسیار ریز هستند و حتی به سختی با چشم دیده می‌شوند، ناقل انواع بیماری‌ها هستند و بیشتر منجر به بیماری پوستی برای سگ‌ها و حیوانات خانگی می‌شوند که با مراقبت‌های بهداشتی و چکاپ این مسئله قابل پیشگیری و درمان است. پس توصیه میشود اگر میخواهید از دچار شدن سگ‌ها به کنه و کک‌ها جلوگیری کنید به طور منظم آنها را حمام کنید این کار باعث جلوگیری از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها می‌شود.

کلام آخر

بیماری های دیگری نیز وجود دارند که ما در این بخش به تعدادی از مهمترین و شایع ترین  آنها پرداختیم.

به خاطر داشته باشید مهم است که به رفتار سگ خود دقیقاً توجه کنید و برای تغییراتی که ممکن است ناراحتی خود را به شما نشان دهد، دقت کنید. در حالی که این بیماری‌ها رایج هستند و بیشتر آنها جدی نیستند، اما اگر آنها به درستی درمان نشوند، ممکن است جدی شوند.

دانلود فایل pdf بیماری سگها

آزمایشگاه تخصصی آتیه ضمن مشاوره  بصورت حضوری و غیر حضوری قادر به انجام تمامی آزمایشات مربوط به سگ ها به صورت کاملا تخصصی و دقیق میباشد.

جهت اطلاع از قیمت تست ها،نحوه ارسال نمونه ها  و… لطفا تماس بگیرید

شماره های تماس : 4771330-0992

0919-6977522

                                                                   0912-3653115

                                                                  026-36560586

     تلگرام : t.me/Atiehlab 

اینیستاگرام : labatieh

16 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من سگهای خیابونی بی سرپرست روبرای مداوا ومخصوصا انگل تراپی درحدتوانم میارم توخونم وچندروزی مهمون ماهستن بعدازاینکه واکسن زده شدوقرصهای انگل وشستشو واسپری کردم واگذارمیکنم به کسایی که لازمشون دارن وچون موان مناسب ندارم رهاسازی میکنم
    چندروزپیش سگی رو آوردم خونه برای تزریق واکسن و…..حیوان حدودیکسال وخرده ای سن داره ودورگه ساموئدوهاسکیه
    شب اولی که آوردمش متوجه شدم حیوان پای چپشو میاره سمت پوزه خودش وباحالت خیلی پرخاشگرانه انگارباسگ دیگه درجنگ باشه بطرف پاش حمله میکنه گفتم حراحتی درپاداره که باعث ناراحتیش میشه اماجراحتی وجودنداشت بااینحال ازاسپری کلرتتراسایکلین استفاده کردم ولی تاثیری نداشت
    حیوان خیلی آروم وبازیگوشیه توخوردن غذامشکلی نداره تنفسش منظمه وعضلات قوی وسالمی هم داره امادلیل این حرکتشو متوجه نمیشم اگرراهنمایی بفرماییدممنون میشم

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون میشم با این شماره تماس بگیرید 09924771330
      ساعت کاری ما از ساعت 8:30 صبح تا 16:30 بعد از ظهر از شنبه تا چهارشنبه میباشد.

  2. بچه گربه ای رو از گوچکی بزرک کردیم والان ۳ ماهشه تمام واکسنهاش زده شده انگل تراپی شده.دیروز موقع بازی دست دخترم رو گاز گرفت ویه خراش کوچک شد وکم خون اومد آیا لازمه واکسن هاری بزنم

  3. بچه گربه ای رو از گوچکی بزرک کردیم والان ۳ ماهشه تمام واکسنهاش زده شده انگل تراپی شده.دیروز موقع بازی دست دخترم رو گاز گرفت ویه خراش کوچک شد وکم خون اومد آیا لازمه واکسن هاری بزنم؟؟؟

  4. یک سگ پاگ 4 سال و نیمه دارم عقیمش کردم، خیلی خیلی تنبله و اصلا راه نمیره. به زور روزی 1 ساعت با بدبختی راهش میبرم. خیلی مقاومت میکنه میخوابه روی زمین و محکم خودشو سفت میگیره که راه نره. از بعد از عقیم شدنش خیلی هم چاق شده الان دقیقا 13 کیلو هست. چند روزی هست موقع راه رفتن توی خونه سُر میخوره. کامل دست و پاش رو بررسی کردم کمی فشار دادم متوجه شدم درد نداره. اما ممکنه مشکل و بیماری خاصی داشته باشه؟؟؟؟؟؟

  5. سلام خیلی خیلی مفید بود.خواستم اضافه کنم پاروو فوق العاده بیماری بدیه موتظب توله های کوچولوتون باشین.این ویروس حتی بعد مرگ حیوونم ب همین راحتیا نمیمیره.واکسن بزنین.من خودم سه تاکوچولؤ رو ازدست دادم هرکدوم تو دوهفته یکیش توسه روز.اولی ک مرد یک سال بعد توله های دیگه ارو اوردم همون اول گرفتن چون قبلا اونم اونجا نگهداری میشد.کک هم جدی بگیرید سم های خوبی براازبین بردنشون هس.اسپره های گیاهی خوبی برا حیوونتون.ازبین ببرین والا کوچولوتونو اذیت میکنه.سگ من بخاطرهمین بیماری پوستی گرفت خارشهای شدید دکترم بردم امپولم زدم هنوز درگیرکم شدخوب نشد.

  6. سلام من دیروز یه توله سگ پیدا کردم که خیلی تشنه و گرسنه بود اوردمش تو حیاط خونمون اما رو بدنش یه چیزایی هست انگار میگی سرشون داخل پوست سگه بدنشون پرخون بیرونه خیلی هم خودش رو میخارونه واکسنی چیزی هست که اونارو بکشه تا حیوون اذیت نشه لطفا راهنمایی کنین
    09389805890

  7. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم چرا بعضی از توله ها ناخون ندارن و چه کار هایی باید کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *