شرکت دانش بنیان تامین آتیه سلامت البرز

آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی

آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی
آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی
نگهداری از پرنده های زینتی
نگهداری از پرنده های زینتی

 

در صورتی که تمایل به نگهداری از پرنده های زینتی در خانه های خود دارید بهتر است در درجه اول انواع بیماری های پرنده های زینتی که ممکن است بر حیوان خانگی گرانبها شما تاثیر بگذارند را بشناسید. تشخیص زودهنگام بیماری برای درمان موفقیت آمیز در پرندگان خانگی مهم است،. پرندگان خانگی، مانند پرندگان شکارچی، علائم بیماری را پنهان می کنند. شکارچیان هنگام انتخاب شکار خود به دنبال علائم بیماری یا ضعف در طعمه می گردند، بنابراین حیوانات شکارچی یا باید سالم به نظر برسند و یا هدف قطعی دیگری باشند. در بسیاری از موارد، زمانی که پرندگان علائم بیماری را از خود نشان می دهند، یعنی آنها بیش از حد ضعیف شده اند و نمی توانند علائم را پنهان کنند.

در این هنگام است که پرندگان، به ویژه پرندگان کوچک، دارای ایمنی پایینی هستند و حتی دست زدن به پرنده بیمار، می تواند به آنها شوک وارد کند. بنابراین یادگیری در مورد برخی از شایع ترین بیماری ها در پرنده های زینتی و علائم آنها، بسیار مهم است.دامنه گسترده ای از بیماری ها وجود دارند که می توانند پرنده ها را درگیر کنند، اما نژادهای مختلف پرنده ها می توانند درگیر بیماری های متفاوتی شوند. بیماری های شایعی که می تواند طیف گسترده ای از پرنده ها خانگی را بیمار کند شامل:

شایع ترین انواع بیماری‌ در پرندگان زینتی

آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی
آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی

 

عفونت های باکتریایی

سرطان

انواع آلودگی

ویروس ها

اختلالات هورمونی

کمبود ویتامین و مواد معدنی

خبر خوب این است که در بیشتر موارد، بیماری در پرندگان زینتی پس از تشخیص قابل درمان می‌باشد.

 سندرم کشنده طوطی ها (Parrot Wasting Syndrome):

این بیماری همچنین با نام سندرم ماکا شناخته می شود. علائم این بیماری شامل کاهش وزن، استفراغ و چینه دان ملتهب است. و حتی ممکن است علائمی مثل تشنج یا دپرس شدن نیز در پرنده مشاهده شود. درمان در این بیماری شامل ایجاد یک محیط بدون استرس و فراهم کردن یک جیره غذایی خاص است. در مواردی که بیماری در حالت پیشرفته باشد ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باشد.

تب طوطی سانان (Parrot Fever):

این بیماری باکتریایی با نام زیتاکوزیس (Psittacosis) نیز شناخته می شود و در بین پرندگان به شدت واگیردار است. تنفس تند، سرگیجه و بی حسی و عفونت چشمی از علائم شایع این بیماری است. برای درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک مناسب ضروری است.

بیماری منقار و پرهای بد فرم (Psittacine Beak and Feather Disease)

این بیماری ویروسی pbfd)) در بین تمامی گونه های طوطی سانان شایع است. همچنین در بین طوطی های جوانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند نیز قابل انتقال است.این بیماری به ایدز پرنده ها معروف است. علائم این بیماری شامل از دست دادن و شل شدن پرها در ناحیه دم و بال است، همچنین بد شکل شدن یا تغییر رنگ پرها نیز دیده می شود. از علائم دیگر این بیماری می توان به کم شدن قابلیت پرواز حیوان اشاره کرد. تشخیص بیماری به وسیل دامپزشک و با نمونه گیری از پرها انجام می شود. دقت کنید این بیماری کشنده است و هیچ گونه درمان قاطعی برای آن وجود ندارد.

پلیوما ویروس (Polyomavirus):

این آلودگی ویروسی پوشش پر پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث رشد نامناسب پرها می شود. همچنین این ویروس می تواند باعث رشد نکردن پرهای پروازی یا پرهای دم شود. علائم دیگر این بیماری شامل از دست دادن اشتها، اسهال و گیج بودن حیوان است. پیشرفت این بیماری بسیار سریع بوده و تا کنون هیچ گونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

 ژیاردیوزیس (Giardiosis):

علائم این بیماری ترکیبی از استفراغ و اسهال، کاهش وزن و خارش پوست است. این خارش می تواند باعث شروع به پرکنی در حیوان شود.درمان های دارویی برای این بیماری وجود دارد، اما نکته مهم دیگر درمان این است که محیط زندگی پرنده نباید شلوغ باشد و همچنین آب تمیز در دسترس باشد، تا بیماری بیشتر پخش نشود.

گواتر:

در این بیماری غده تیروئید به خاظر کمبود ید بزرگ می شود، و علاوه بر سختی در بلع، پرندگان خانگی بی میلی به غذا نیز دارند. صدای پرنده نیز ممکن است تغییر کند. استفراغ، کاهش وزن و کز کردن پرنده از دیگر علائم این بیماری است. اصلاح جیره غذایی می تواند در درمان و پیشگیری این بیماری بسیار موثر یاشد، و همچنین در مواردی که بیماری پیشرفته باشد استفاده از مکمل های حاوی ید پیشنهاد می شود.

 بیماری پاکو (Pacheco’s Disease):                                                                              

این بیماری در طوطی سانان تقریبا شایع است و صدمات شدیدی به کبد و کلیه ها وارد می کند. علائم دیگر این بیماری شامل اسهال، سرگیجه، مدفوع رنگ پریده و لرزش های عضلانی است. هرچند درمان این بیماری می تواند سخت باشد، اما درمان به وسیله متخصص طیور می تواند انجام شود.

 کاندیدیازیس(Candidiasis):

پرنده هایی که درگیر این بیماری شده اند، پرنده های بیمار معمولا ضایعات سفید رنگی در دهان و حلق خود نشان می دهند و ممکن است استفراغ نیز داشته باشند. کاهش اشتها و سختی در بلع کردن نیز از علائم دیگر این بیماری است.این بیماری بر اثر یک آلودگی مخمری به وجود می آید، و اکثرا درمان آن داروهای ضد قارچ است.

سارکوسيستيس : (Sarcocystis)

یک عفونت انگلی به نام سارکوسیتیس می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی در پرندگان شود. علائم سارکوسیتیس عبارتند از: مدفوع زرد، حرکت دادن دم، مشکل درتنفس و بی حالی. عفونت های سارکوسیتیس اغلب در پرندگانی که سریعا مورد درمان پزشکی قرار نمی گیرند، کشنده است.

سل ریوی پرندگان : (Tuberculosis)

Tuberculosis یکی دیگر از نام های آشنا در جهان بیماری ها است. سل ریوی پرندگان بوسیله استنشاق موجودات میکروسکوپی موجود در هوا که در مدفوع پرندگان آلوده وجود دارد، منتقل می شود. درمان این بیماری می تواند دشوار باشد و برای برخی از آنها ممکن است مرگبار باشد.

کمبودهای غذایی
کمبودهای غذایی

در کل میتوان بیماری های خطرناک در پرندگان زینتی را به پنج گروه تقسیم کرد

کمبودهای غذایی

توجه به غذای حیوانات خانگی و استفاده از مکمل ها بهترین منبع برای جلوگیری از بیماری های مربوط به کمبود تغذیه هستند.پرندگانی که رژیم غذایی آنها حاوی مکمل ها و مواد معدنی مورد نیاز است، نسبت به سایرین از مقاومت و سلامت بدنی بهتری برخوردار خواهند بود.

عفونت‌های مخمری

لکه های سفید در دهان و روی شکم ممکن است علائم انواع بیماری پرندگان مانند کاندیدیازیس (برفک) باشند. این عفونت ها در پرندگان جوان بسیار شایع بوده و با داروهای ضد قارچی قابل درمان هستند.

ژیاردیا

این یک بیماری رایج در میان پرندگان خانگی می‌باشد که علائم قابل توجهی شامل اسهال، پوست خشک و خارش را به همراه دارد.پرندگان مبتلا به ژیاردیا ابتدا دچار خارش هستند و اغلب پرهای خود را برای از بین بردن می‌خارانند. ژیاردیا ممکن است با دارو درمان شود، اما درمان آن سخت خواهد بود.

عفونت های باکتریایی

قفس پرنده می تواند با پاتوژن های باکتری آلوده شود و سپس پرندگان پس از قرار گرفتن در معرض آن به عفونت های باکتریایی مبتلا می‌شوند. یک پرنده که از یک عفونت باکتریایی رنج می برد، ممکن است دچار آبریزش بینی، کم شدن اشتها، خس خس سینه و اسهال شود. این ویروس در میان پرندگان به راحتی قابل انتقال است. برای درمان این نوع عفونت معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

عفونت ویروسی

متاسفانه لیست این نوع از بیماری در پرندگان زینتی بسیار طولانی است و در میان انواع بیماری پرندگان جزو شایع ترین آنها محسوب میشود. مهمترین این عفونت ها عبارتند از :

ویروس پاچکو (Pacheco): مهمترین علائم آن سقط جنین، اسهال، لرزش، عدم تعادل، تشنج و مرگ در طی 48 ساعت می‌باشد.

بیماری پر و منقار: مهمترین علائم آن ریزش پرها، تغییر شکل منقار، اسهال، بی حالی، از دست دادن اشتها، مرگ در طی دو تا چهار هفته می‌باشد.

ویروس پولیوما (polyomavirus): مهمترین علائم آن کاهش وزن، شکم متورم، کاهش اشتها، افسردگی، مرگ ناگهانی می‌باشد.

 به دقت پرنده خود را تحت نظر داشته باشید:

تعداد بیماری هایی که می توانند پرندگان خانگی را درگیر کنند زیاد نیستند، و این مهم است که صاحبان پرندگان به دقت در رابطه با بیماری ها و علائم شایع در نژاد پرنده خود مطاله کنند.ما در این مقاله به شایع ترین بیماری های موجود میان پرندگان زینتی پرداختیم.

دانلود فایل pdf: آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی

آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی آتیه ضمن مشاوره  بصورت حضوری و غیر حضوری قادر به انجام تمامی آزمایشات مربوط به پرندگان خانگی (از جمله انجام تست تعیین جنسیت با روش مولکولی و تایید شده با دقت بالا )میباشد.

 

آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی
آشنایی با انواع بیماری در پرندگان زینتی

شماره های تماس : 4771330-0992

                            0919-6977522

                                           0912-3653115

                                          026-36560586

اینیستاگرام : labatieh

   تلگرام : t.me/Atiehlab 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *